Close this search box.

Runner’s knie (het tractus iliotibialis-frictiesyndroom)

Wat is het?

Het tractus iliotibialis-frictiesyndroom, ook bekend als iliotibiale band syndroom (ITBS), is een aandoening die wordt gekenmerkt door pijn aan de buitenzijde van de knie.

Het wordt veroorzaakt door irritatie en ontsteking van de iliotibiale band, een dikke peesachtige structuur die langs de buitenkant van het bovenbeen loopt, vanaf de heup tot net onder de knie.

Deze aandoening treedt vaak op als gevolg van overmatig gebruik of abnormale wrijving van de iliotibiale band langs het zijdelingse femorale epicondyl van de knie.

Pijn: Pijn in de teen of rond de teen, vooral bij druk of beweging.

Eeltvorming of likdoorns: Verdikking van de huid op de bovenkant of onderkant van de teen als gevolg van wrijving met schoenen.

Moeilijkheden met schoeisel: Problemen bij het vinden van comfortabel schoeisel vanwege de abnormale positie van de teen.

Beperkte beweging: Verminderde beweeglijkheid van de teen, vooral bij het proberen te strekken.

Oorzaken

Schoeisel: Het dragen van te smalle of te krappe schoenen, vooral schoenen met hoge hakken, kan de tenen in een onnatuurlijke positie dwingen en de ontwikkeling van hamer- of klauwtenen bevorderen.

Spierzwakte of disbalans: Zwakte of disbalans in de spieren en pezen die de tenen stabiliseren, kan leiden tot het ontstaan van hamer- of klauwtenen.

Anatomische afwijkingen: Sommige mensen hebben van nature een structuur van de voet die de kans op het ontwikkelen van hamerteen of klauwteen vergroot.

Gewrichtsaandoeningen: Aandoeningen zoals artritis of reumatoïde artritis kunnen de gewrichten aantasten en bijdragen aan de ontwikkeling van misvormingen zoals hamer- of klauwtenen.

Afwijkend looppatroon: Overpronatie (naar binnen rollen van de voet tijdens het lopen) of andere afwijkende looppatronen kunnen extra druk uitoefenen op de tenen en bijdragen aan het ontstaan van hamer- of klauwtenen.

Behandeling

Schoenen met een lage hak onder de 2 cm kunnen helpen om de druk op de voorvoet te verminderen.

Oefeningen: Regelmatige oefeningen om de flexibiliteit en kracht van de tenen en voetspieren te verbeteren. Voorbeelden zijn het opheffen van marbles met de tenen of het stretchen van de tenen.

Handdoekgreep: Plaats een handdoek op de grond en gebruik uw tenen om de handdoek naar u toe te trekken.

Marbles pick-up: Plaats een aantal knikkers op de grond en gebruik uw tenen om de knikkers op te pakken.

‎‎